Het recht op deconnectie

Een van de emblematische maatregelen waartoe is besloten in het kader van de wet van 3 oktober 2022 houdende diverse arbeidsbepalingen betreft het recht op deconnectie.
 
Werkgevers die minstens 20 werknemers in dienst hebben, moeten voortaan de naleving van het recht op deconnectie voor hun werknemers garanderen, met het oog op de eerbiediging van de rusttijden en het nastreven van een evenwicht tussen werk- en privéleven.
 
Dit recht, evenals de modaliteiten om het te verwezenlijken, moeten het voorwerp uitmaken van een collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) die op ondernemingsniveau wordt gesloten (neer te leggen op de griffie van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van de FOD Werkgelegenheid,  Arbeid en Sociaal Overleg) of, bij ontstentenis daarvan, dienen opgenomen in het arbeidsreglement (waarvan een kopie moet worden neergelegd bij de Algemene Directie Toezicht op de Sociale Wetten binnen acht dagen na de inwerkingtreding ervan).
 
De CAO of het arbeidsreglement moet minstens voorzien in:

  • de praktische modaliteiten voor de uitvoering van het recht van de werknemer om buiten de werkuren niet bereikt te worden;
  • instructies voor het gebruik van professionele digitale hulpmiddelen zodat de rusttijden, de vakanties en het privé- en gezinsleven van de werknemer gewaarborgd blijven;
  • opleidingen en sensibiliseringsacties  voor werknemers en leidinggevend personeel over het verstandige gebruik van de professionele digitale hulpmiddelen en de risico’s die verbonden zijn aan overmatige connectie.

De formaliteiten met betrekking tot het recht op deconnectie moeten uiterlijk op 1 april 2023 zijn vervuld. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met meester Carl VANDER ESPT

Met vriendelijke groeten.
Het Cairn Legal team